Tienden -1

GOD, FINANCIËN EN GEHOORZAAMHEID.
De andere kant van `succesvolle` gemeentes!

Johannes 15:10 t/m 12 Als jullie Mijn geboden bewaren, zo zullen jullie in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden van Mijn Vader bewaard heb, en blijf in Zijn liefde. Deze dingen heb Ik tot jullie gesproken, opdat Mijn blijdschap in jullie blijft, en uw blijdschap vervuld word. Dit is Mijn gebod, dat jullie elkander liefhebben, gelijkerwijs Ik jullie liefgehad heb.

WAT HEEFT DIT NU WEER MET TIENDEN TE MAKEN? ALLES!

Wat lezen wie hier in Johannes 15? Als je goed leest en er over nadenkt dan word deze waarheid helder voor jou. Dan ga je begrijpen dat wij in Jezus Christus helemaal 100% vrij zijn door het geloof in Hem!
Waarom? Jezus zegt hier:” Als jullie Mijn geboden bewaren, zo zullen jullie in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden van Mijn Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde”.

Hier staat dat de Heere Jezus de geboden van Zijn Vader bewaard heeft! En vergeet niet dat Jezus hier spreekt als Jood.

EVEN IN HET KORT- Zijn Vader had het volk Israël = is het volk waaruit Jezus is geboren, geboden gegeven.
Beter bekend als de tien geboden. Het volk Israël moest die tien geboden bewaren / houden = gehoorzaam zijn aan die geboden door ze te doen.
Maar de geschiedenis leert dat het volk Israël niet in staat was die geboden te doen. Dus lag er een veroordeling / aanklacht over dit volk wat de eeuwige dood zou betekenen.
Nu kwam de Heere Jezus om in plaats van Zijn volk wel die geboden te bewaren en 100% gehoorzaam te zijn aan de eis van die wet. Namelijk een volmaakte gehoorzaamheid!

Nu laat ik je zien waar de Bijbel GEHOORZAAMHEID EIST AAN DE WET namelijk in Deuteronomium 4 begint het, dan in Hoofdstuk 5 de tien geboden. Dan van hoofdstuk 6 t/m 27 de uitgebreide uitleg en praktische invulling van de geboden en in hoofdstuk 28 de zegen op het houden van de geboden, Deuteronomium 28:1 t/m 14. Maar ook de vloek op de ongehoorzaamheid van de wet / geboden van vers 15 t/m 68!

En in dit gedeelte tussen Deuteronomium 5 en 28 Staat in hoofdstuk 12:11 en 14:22 t/m 29 de WET VAN DE TIENDEN!

Hoe duidelijk wil je het hebben! De tienden geven is een wet, voortvloeiende uit de tien geboden.

Ja maar Jezus zegt: ”Als jullie Mijn geboden bewaren, zo zullen jullie in Mijn liefde blijven…” dus…

Mattheüs 26:36 t/m 40 Meester! welk is het grote gebod in de wet? En Jezus zei tot hem: je zal de Heere, je God, liefhebben met geheel je hart, en met geheel je ziel, en met geheel je verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Je zal je naaste liefhebben als jezelf. Aan deze twee geboden hangt de hele wet en de profeten.
Jezus zegt: Heb God lief met alles wat in je is en heb je naaste lief als jezelf.
Dat zijn de geboden die jij en ik mogen houden. Dat is NIET de wet van de tien geboden, maar de Wet van de LIEFDE. “de wet van Christus”
Als laatste hier over…
…want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen. Johannes 1:17.

Het gaat te ver om uit te wijden over de wet van Mozes – dit is een ander onderwerp.

DE TIENDEN IN DE GESCHIEDENIS VAN NEDERLAND

Een tiende (tiendrecht en tiende recht) is een vorm van winstbelasting, waarbij men een deel van de opbrengst dient te betalen. Oorspronkelijk bedroeg dit een tiende deel; uit de middeleeuwen zijn echter ook andere fracties bekend.
In de Bijbel wordt al gesproken (Deuteronomium 12:11) over het afdragen van tiende van de oogst aan de Joodse Tempel.

De tiende werd in Europa pas ingevoerd ten tijde van Pepijn III (714-768). Het was bedoeld als een sociale belasting, die moest dienen ter financiering van de armenzorg, het levensonderhoud van parochiepriesters en de instandhouding van kerkgebouwen. De regel was dat iedereen een tiende deel van zijn oogst zou afdragen. Een derde van de tiende werd besteed aan sociale werken, een derde kwam toe aan de dorpspastoor en een derde aan de parochiekerk. In gebieden waar de tiende pas in latere eeuwen werden ingevoerd, kwam er ook een deel toe aan de bisschop.

Van kerkelijk goed naar leengoed.
Alhoewel de tiende in principe een kerkelijke en sociale belasting was, kwam ze op sommige plaatsen toch in het lekenbezit terecht. Omdat een tiende in principe een financieel goed was, kon men ze namelijk ook perpetueel te gelde maken. Soms kwam een tiende daardoor zelfs in het leengoed terecht. In dorpen waar een kerk tot stand gekomen was uit een lekeninitiatief (een eigenkerk van een dorps heer bijvoorbeeld), werd de tiende echter soms onrechtmatig toegeëigend door de eigenaar van die kerk (usurpatie). Tegen dergelijke wantoestanden werd door de kerkelijke overheid hard opgetreden.

Afschaffing in Nederland
Met het inwerkingtreden op 1 januari 1909 van de Tiendwet 1907 verviel in Nederland de tiende plicht. De gerechtigden van de tiendheffing werden door de regering schadeloos gesteld; de tiende plicht werden door de regering belast met een dertigjarige rente op hun grond, de tiendrente.

In sommige landen (onder andere Duitsland) worden tienden tot op heden nog steeds geïnd, namelijk indien men lid is van een parochie. Dit heet kerkbelasting of, in het Duits: Kirchensteuer. De belasting is echter niet 10% van het inkomen, maar 9% (in deelstaten Baden-Württemberg en Bayern) of 8% (in overige deelstaten) van de geheven inkomstenbelasting.

Volgende keer: En nu de Bijbel aan het woord van A tot Z

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.